“Groningen wil de woningbouwopgave vooral binnen de contouren van de stad oplossen. Het oude fabrieksterrein De Suikerzijde, hemelsbreed zo’n twee kilometer ten westen van de binnenstad, wordt een compleet nieuw stadsdeel met ca. 5.000 woningen, onderwijs, bedrijvigheid en volop ruimte om te ontspannen in het groen. In het straatbeeld komen nagenoeg geen geparkeerde auto’s voor. In en naar De Suikerzijde verplaats je je te voet, per fiets of met het ov. Als het aan de gemeente ligt, komt in het hart Station De Suikerzijde. Een ov-hub met grote aantrekkingskracht op onderwijs en bedrijvigheid die bovendien een belangrijk bijdrage kan leveren aan stedelijke en regionale bereikbaarheid. Ruimte is er in dit gebied genoeg, ambitie idem dito. Uitdagingen zijn er eveneens. Zoals de inpassing in tijd en ruimte op het spoor van een extra stop op de lijn Groningen-Leeuwarden. Maar ook: hoeveel extra ov-reizigers verwachten we? Wat is de meerwaarde van dit station voor het vervoerssysteem voor stad en regio? En staat dat in verhouding tot de benodigde investeringen? Daarnaast kost een station realiseren meer tijd dan de bouw van woningen. Dat vraagt ook om goede tijdelijke ov-oplossingen. Allemaal vraagstukken, waarbij het zaak is het brede perspectief te blijven zien. Door ambities aan elkaar te koppelen, komt de haalbaarheid dichterbij.”
Kim van der Zande, voormalig projectleider Station De Suikerzijde