De Amstelveenlijn wordt vernieuwd en er zullen nieuwe hoogwaardige trams gaan rijden tussen Amsterdam Zuid en Westwijk. Dat is hard nodig. De lijn is in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams zijn verouderd en gevoelig voor storingen. Ook is de verkeersveiligheid rondom de huidige lijn niet optimaal.
Sinds april 2014 is Fred Snoek (APPM) als fulltime technisch manager bij dit project betrokken. “Het is een complex project met een zeer ambitieuze planning, waarbij de ombouw voor het noordelijk deel (tussen de haltes Stadshart en VU/Boelelaan) zal plaatsvinden terwijl tram 5 blijft rijden”.
De vernieuwing vindt plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam: Rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen worden vernieuwd of krijgen groot onderhoud. Drie kruispunten – op de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan – worden ongelijkvloers gemaakt en krijgen een verdiepte ligging. Enkele haltes verdwijnen en de alle andere haltes worden geschikt gemaakt voor nieuwe lage vloertrams. In de Legmeerpolder komt een nieuw opstelterrein.
Dit jaar is gestart met de grootschalige ombouwwerkzaamheden. De planning is dat In 2020 het project gereed zal zijn.
Voor meer info zie www.amstelveenlijn.nl
We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:
We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met: