10
January
2020

Deelmobiliteit geeft lucht in groeiende stad - Amsterdam (II/IV)

10
Jan
2020
Artikel
Sheila Wigman
Foto

Drie steden,

Drie wijken,

Drie verschillende stadia van gebiedsontwikkeling en mobiliteit

Dit artikel is onderdeel van een reeks: vorige week vertelden Bas Scholten en Theo Stauttener over hun visie op deelmobiliteit in een groeiende stad. Deze week kijken we naar één van de drie opdrachtgevers die een korte inkijk geven in hun mobiliteitsprojecten, hun uitdagingen en oplossingen. Alle drie in een andere fase: van eerste keuzes maken, een bestaand plan aanscherpen tot uitgebreid testen.

‍Dit artikel werd gepubliceerd in het APPM Magazine, najaar 2019. Je kunt het magazine hier lezen. Dit artikel vind je op pagina 83 t/m 87. Wil je ons magazine voortaan ontvangen? Laat het ons weten!

Deze week: Sluisbuurt Amsterdam

In de Sluisbuurt in Amsterdam Oost wordt fors ingezet op deelmobiliteit.

Case: vooravond van uitvoering

Wie: Domingo Regalado van Os, projectleider mobiliteit Projectmanagementbureau Amsterdam

Wat: autoluw nieuw stuk Amsterdam

Waar: Zeeburgereiland, Amsterdam Oost

Vraag aan: APPM, Stadkwadraat & Goudappel Coffeng: Kom met slimme parkeer- en deelmobiliteitsoplossingen

Opvallend: parkeerruimte voor 1/3 van de bewoners

Tip: begin op tijd met mobiliteit!

Rafelrand wordt Smart Mobility Proeftuin

Transportfietsen, elektrische auto’s, helmen en zelfs zonne-energie; de toekomstige Sluisbuurtbewoners kunnen het straks wellicht allemaal delen. En dan niet in een grijze parkeergarage, maar op een bruisende plek waar je ook werkplekken en een goed gesprek deelt. Hier wordt gebouwd aan de nieuwe skyline van Amsterdam én aan een living lab voor nieuwe mobiliteit.

Strakke normen, slimme oplossingen

De eerste dappere keuzes op mobiliteitsgebied zijn voor de Sluisbuurt al gemaakt. Er wordt flink afgeweken van de Amsterdamse normen: “Met een parkeernorm van 0.3 kan straks slechts 1/3 van de bewoners een parkeerplek hebben in een van de garages”, vertelt Domingo Regalado van Os. “Parkeren op straat is alleen voor bezoekers en daar hebben we zo’n 600 plekken minder voor dan normaal. Dat is spannend.”

De Sluisbuurt wordt een hoogstedelijke buurt met zo’n 5600 woningen en veel voorzieningen. “De auto is een sluitpost. Maar dat betekent wel dat we met alternatieven moeten komen. Daar gaan we nu de juiste keuzes in maken, samen met APPM, Stadkwadraat en Goudappel Coffeng.”

Nutsvoorziening 2.0

Een van die keuzes ligt op het gebied van deelmobiliteit. “APPM, Stadskwadraat en Goudappel Coffeng zijn met verfrissende concepten gekomen. Door mobiliteitshubs vorm te geven als nutsvoorziening 2.0 voegen we echt maatschappelijke waarde toe. Van grijze parkeergarages naar nieuwe deel- en ontmoetingsplekken met zonnepanelen op het dak en accu’s in de kelder.”

Mobiliteit, van sluitpost naar startpunt

“Gaan we voor een grote hub of meerdere kleine door de wijk verspreid? Wat vragen we aan de ontwikkelaar? Moet we het gebied toch anders tekenen? Het zijn de vragen waar we nu voor staan. Eigenlijk zou iedere gemeente bij gebiedsontwikkeling moeten starten met mobiliteit. Begin echt op tijd met mobiliteit.”

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

E-mail
Tel
Contactpersoon

Meer weten of hierover sparren?

We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:

E-mail
Tel

Meer lezen over hoe wij Nederland mooier maken?

Bekijk gerelateerde artikelen hieronder
Contact