Laden op het bedrijventerrein van de buren, kan en mag dat? Delen kan een positieve bijdrage leveren aan de business case van laadinfra. Het biedt logistieke ondernemers de mogelijkheid om de overstap naar elektrische vrachtwagens te maken, terwijl zij op de wachtlijst staan voor een grotere netaansluiting. Deze positieve kant van het delen wordt vaak genoemd. Maar mag dit juridisch gezien ook vanuit de energiewetgeving?
In Nederland wordt binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) de juiste randvoorwaarde gecreëerd om tot een passend netwerk van laadpalen te komen. Uitdagingen en toepassingen voor logistieke sector worden binnen de NAL-werkgroep Logistiek geagendeerd en onderzocht. Frank ten Wolde is als onderzoeksmanager betrokken bij de NAL-werkgroep Logistiek en begeleidde het onderzoek Laden bij de buren.
Uit het onderzoek Laden bij de buren blijkt dat er geen onoverkomelijke wettelijke belemmeringen lijken te zijn. De vraag die beantwoord moet worden is of er in bepaalde situaties een energienetwerk ontstaat tussen een roerend en onroerend goed. Het is zaak om de juridische consequenties goed uit te zoeken en vast te leggen. Het rapport omschrijft vier meest voorkomende situaties.
Lees het rapport hier.
We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met:
We gaan graag het gesprek aan! Neem contact op met: