Participatiestrategie gebiedsontwikkeling 's Hertogenbosch

Voor de gebiedsontwikkeling rondom Station Oost in ’s Hertogenbosch heeft APPM zowel een offline als online participatiestrategie ontwikkeld. In verband met de coronapandemie is geïnvesteerd in een online platform voor participatie dat 24/7 te bezoeken is. Dat bleek, samen met de inzet van social media, zeer succesvol. Daarmee wisten we de beoogde doelgroep van 20-50 jaar te bereiken om in gezamenlijkheid te dromen en te denken over de ontwikkeling van een gebied waar zijzelf willen wonen, werken en verblijven. Hellas Schelleman werkte als adviseur omgevingsmanagement gedurende dit traject nauw samen met de gemeente en de stedenbouwers van Urhahn.

Het platform werd in de eerste fase door meer van 6.500 mensen bezocht, en de social media hadden een bereik van meer dan 56.000 mensen. De afsluitende livestream werd door 170 mensen live bekeken en meer dan 700 mensen hebben de stream teruggekeken. Het platform is inmiddels breed in gebruik voor allerhande projecten binnen de gemeente. Deze aanpak en het succes is op diverse congressen gedeeld en is in het boek Communicatieverhaal halen 2021-2022 genoemd.

Hellas Schelleman: “Het online bereik is zo succesvol dat ik nooit meer een participatie strategie op zal bouwen zonder een online deel. Eindelijk bereik je op een eigentijdse manier de groep mensen van jonge en middelbare leeftijd die mee willen denken over hun stad.“

Deze APPMers zijn betrokken bij dit project

alle APPMers

Gerelateerde projecten

Contact